Antwoorden op vragen

Ofschoon wij de antwoorden op de vragen zorgvuldig hebben gegeven kunt u geen rechten aan ontlenen.

 

Antwoorden over glasvezel

    • Hoe snel is glasvezel? Glasvezel is verreweg het snelste en goedkoopste en betrouwbaarste medium. De snelheid voor downloaden van bestanden (die bij glasvezel net zo snel is voor uploaden) is bij glasvezel afhankelijk van de provider die de diensten aanbiedt. De laagste snelheid is 100 Megabit per seconde (Mb/s). Bij andere aanbieders ligt dit hoger (bijv. 250 Mb/s) en kan zelfs oplopen tot 1 Terrabit/sec, meestal tegen meerprijs
    • Glasvezel is toch een achterhaalde techniek? Is het niet beter om te investeren in 4G of 5G? Glasvezel is het allersnelste en blijft dat nog vele jaren. Bovendien is het goedkoper dan andere aansluitingen. Toen KPN de koperen telefoonkabel aanlegde hadden ze géén idee dat er mee zou kunnen wat er nu mee gebeurt. Draadloze technieken zoals 4G en 5G zijn nog niet stabiel en kosten per hoeveelheid data aanzienlijk meer dan glasvezel.
    • Worden álle werkzaamheden aanbesteed, of worden er ook werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd? Alle werkzaamheden worden uitbesteed. Bouwt u een nieuw huis, en ligt er een sleuf open voor water, gas en elektra, dan kan daar direct ook de glasvezel doorheen.
    • Wordt er bij elk huis een aftakking gemaakt ondanks dat de bewoners geen abonnement hebben afgesloten? Nee, als u geen abonnement bij een provider afsluit dat legt glasvezel Buitenaf geen glasvezel aan. Achteraf aansluiten kost dan MINIMAAL 995 euro meer.
    • Wie betaalt de eventuele meerkosten die onvoorzien waren bij de aanleg? Er zijn voor de bewoners geen onvoorziene extra kosten.
    • Wie betaalt de kosten van schade aan het netwerk wat niet te verhalen is? In alle kosten die u maandelijks betaalt zitten ook kosten voor onderhoud en beheer en reparaties. Er is dus al rekening gehouden met onvoorziene voorvallen en incidenten. Indien tijdens werkzaamheden een glasvezelkabel wordt beschadigd dan is degene die dat heeft gedaan te achterhalen en worden de kosten verhaald.
    • Als er een kabel stuk getrokken wordt, hoe snel wordt die dan gerepareerd? Als dat gebeurt, en de omleidingsroutes werken niet, dan kan het zijn dat u een aantal uren zonder zit. In de praktijk blijkt dat glasvezel 99,9 % van de tijd werkt. Er is een onderhoudscontract waar in staat dat u binnen 8 tot 16 uur weer diensten heeft. Dat contract is marktstandaard.
    • Hoe lossen de providers storingen op? Glasvezel werkt met licht. Het is aan of uit. Een beetje bestaat bij glasvezel niet. De ervaring van de providers leert dat 99% van de storingen te maken hebben met slechte kabels in huis of defecte apparatuur in huis. Daarom geven beide providers een 100% installatie garantie. U betaalt pas als het werkt.
    • Komt er ook glasvezel naar de TV en de computer? Nee. De kabels die u al in huis heeft liggen kunt u in principe blijven gebruiken. De kabel naar uw TV is een coaxkabel net als de kabels van Ziggo die u nu al in huis heeft. De computers worden aangesloten via een netwerkkabel of draadloos (WIFI). U moet zelf zorgen dat er kabels komen naar uw tv’s of computers, vanaf de plaats waar de glasvezel verbinding ligt.
    • Welke snelheid wordt aangeraden als je HDTV wilt ontvangen? Dat maakt niet uit. Zelfs het langzaamste glasvezelabonnement is veel sneller dan wat u nu heeft en dus geschikt voor HDTV.
    • Stel het glasvezel wordt aangelegd, en ik neem géén abonnement. Kan dat, en kan ik me later nog bedenken? Ja, dat kan. Wilt u later toch een glasvezelaansluiting dan moet u wel minimaal 995 euro extra betalen.
    • Informatie over de het aansluiten in uw pand De abonnees worden door de aannemer gebeld zodra duidelijk wordt wanneer de glasvezelkabel in de straat wordt aangelegd. Zij informeren de abonnee hoe ze een en ander gaan aanleggen in de woning en vragen of de abonnee nog hulp nodig heeft. De aannemer plaatst de grondplaat en de DKT (‘glasvezelkastje’).
    • Wat is de Veiligheid van Koperkabels versus glasvezel? Koperen kabel (KPN) en coax (Ziggo) zijn gevoeliger voor storingen omdat ze signalen van ‘buiten’ makkelijker oppikken.  Elektromagnetische velden van motoren en melkmachines beïnvloeden de koperen kabels en veroorzaken storingen. Ook strooivelden van hoogfrequent apparaten zoals 4G en 5G mobieltjes en TL-lampen veroorzaken verstoringen op koper. Koperen kabels zijn aanzienlijk gevoeliger voor blikseminslag en het aftappen door hackers, ook al liggen de kabels in de grond. Glasvezelkabels hebben geen metaal en zijn daardoor van buiten niet te beïnvloeden. Glasvezelkabels zijn ongevoelig voor vochtindringing. Hacken van glasvezelkabel is eigenlijk onmogelijk. Glasvezel oxideert (= roest) niet, is redelijk flexibel en glasvezelkabel heeft geen demping (behalve een zeer kleine demping van circa 0,2 Decibel op verbindingen). Eigenlijk geen beter medium dan glasvezel te bedenken

    Antwoorden over ons Samenwerkingsverband

    • Heeft glasvezel in Yde De Punt kans van slagen? Jazeker ! Indien de inwoners solidair zijn komen we boven de grens uit van meer dan 65% contracten. Bovendien sluit Snel internet Yde De Punt zich aan bij de andere glasvezel initiatieven en dat geeft schaalvoordelen, risicospreiding en meer kritische massa in onderhandelingen met dienstverleners zoals serviceproviders.
    • Er wordt steeds gesproken over 45%. Wat is dat? Om de financiering van het project rond te krijgen moet minimaal 45% van de pandeigenaren een contract afsluiten met een provider (40% in Annen).
    • Is de Provincie de enige financier? Ik heb gehoord dat in andere gebieden ook de gemeente mee financiert? Snel internet Yde De Punt sluit zich aan bij andere initiatieven in de buurt en zoeken financiering bij de Provincie (voor de “witte” gebieden en bij de gemeentes en een particuliere investeerder voor de grijze gebieden.
    • Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de abonnees met betrekking tot de schulden? De abonnees kunnen niet aangesproken worden in geval van schulden.
    • Wat gebeurt er met eventuele winst van het glasvezelinitiatief? Mocht er na aftrek van kosten, zoals belasting, nog winst geboekt zijn, komt dit weer ten goede aan de dorpen van het initiatief.
    • Hoe groot is de kans dat één van de providers wordt overgenomen door een andere partij? De meeste providers zijn commerciële bedrijven en het kan dus altijd zo zijn dat de eigenaar zijn bedrijf verkoopt aan iemand anders.

    Antwoorden over uw abonnement

    • Zijn de prijzen van de abonnementen vast of kunnen die stijgen? ons initiatief streeft er naar om de prijzen zo laag mogelijk te houden maar enige verhoging is niet uit te sluiten. Ook RTL, Film1 en andere bedrijven die TV-zenders “verkopen” aan de providers kunnen hun prijzen verhogen. Die prijsverhogingen zullen doorberekend worden zoals dat ook bij KPN en Ziggo het geval is.
    • Kan ik als huurder af van het contract als ik wel blijf wonen op hetzelfde adres? Ja, dat kan. U kunt elk jaar van de provider af.
    • Kan ik alleen internet afnemen? Ja, dat kan, dan betaald u uiteraard minder per maand.
    • Kan ik ook alleen TV en telefoon (zonder internet) afnemen? Nee, dat kan niet. Televisie en telefoon gaat over internet en een abonnement zonder internet gaat dus niet. Als u televisie en telefoon wilt dan kunt u een alles in één pakket nemen.
    • Kan ik mijn abonnement later aanpassen? Eerst alleen internet en telefoon, en later ook TV erbij? Ja, dat kan. Upgraden of uitbreiden kan altijd direct. Downgraden of minder afnemen kan op een vervaldatum. U heeft met uw provider een jaarcontract. Desgewenst kunt u vrij snel omwisselen.
    • Wanneer heb ik vrije keus van provider? Dat heeft u al na een jaar. U kunt kiezen uit de providers die momenteel zich aan Glasvezel Buitenaf  hebben verbonden. Als zich later andere providers melden om toch mee te doen, dan krijgen zij mogelijk net als de huidige providers toegang op het glasvezelnetwerk.
    • Wat gebeurt er bij overlijden, en het huis wordt binnen een jaar niet verkocht? Bij overlijden stopt de overeenkomst en hoeft er door de erven niets betaald te worden. De nieuwe huiseigenaar moet (op basis van kostprijs) wel aansluitkosten betalen.
    • Wat als de huurder geen abonnement wil, maar de verhuurder wél een aansluiting wil? Als u als verhuurder het wel belangrijk vindt dat er een aansluiting komt, maar uw huurder niet, kunt u er voor kiezen om wel aan te laten leggen. De aansluiting wordt dan niet geactiveerd, maar een eventuele nieuwe huurder kan dat alsnog laten doen door een abonnement te nemen, maar betaalt daarvoor dan ook aansluitkosten.
    • Wat is de planning? Ik woon achteraf en wil rekening houden met mijn huidige abonnement. Dat u achteraf woont, zegt niets over de planning. In het geval dat er een doorgaande glasvezelkabel in de buurt van uw pand ligt zou het kunnen dat u eerder een glasvezelaansluiting krijgt. Als u zich heeft aangemeld, en de aansluiting ligt in huis, maar uw abonnement bij uw huidige provider loopt nog 2 of 3 maanden door, dan kan de glasvezel al enkele maanden in uw huis liggen, maar pas bij het aflopen van uw huidige abonnement de glasvezel wordt geactiveerd. Vanaf activatie gaat u pas betalen.
    • Ik heb een bedrijf, en wil eigenlijk een advies op maat wat voor mijn bedrijf de mogelijkheden zijn. Dan kunt u het beste contact opnemen met een provider. Zij hebben zakelijke abonnementen, en kunnen u adviseren.
    • Kan ik de Ziggo ontvanger blijven gebruiken? Bij de providers kunt u de Ziggo decoders gewoon blijven gebruiken op de glasvezelaansluiting. Voor de basis zenders is er geen smartcard nodig, indien de klant een extra zender pakket heeft is een smartcard nodig. Let wel op, de Ziggo apps kunnen niet meer gebruikt worden. Maar de standaard TV en Opnames werken prima.
    • Hoeveel telefoonnummers kunnen er op één glasvezelabonnement? In principe oneindig, uw provider kan u daar over informeren. De provider kan een advies op maat geven.
    • Wat gebeurt er met email die naar mijn oude mailadres worden verzonden als ik een nieuw mailadres krijg? Die mailtjes komen niet bij u aan maar de verzender ontvangt een bericht dat het mailadres niet meer bestaat. U dient dus een ´verhuisbericht´ naar uw verzendadressen te versturen. Het is wellicht slim om een provider-onafhankelijk e-mailadres te hebben: deze eindigen bijvoorbeeld op @gmail.com of @hotmail.com. U kunt ook een eigen domein laten registreren.
    • Overstappen geeft rompslomp! Ja, u zult enige overlast ervaren, maar uw nieuwe provider en de lokale verkopers helpen u graag met overstappen van provider en houdt een kleine overlap zodat u niet zonder internet zit. Het initiatief denkt momenteel na over hulp bij het aansluiten van kabels en instellen van apparatuur. De kosten zouden dan waarschijnlijk rond de 50 euro liggen.
    • Wat kan ik met een glasvezelaansluiting? U kunt dan websites bezoeken, goedkoop telefoneren, muziek luisteren, snel bestanden versturen en ontvangen, interactieve televisie bekijken en van vele nieuwe diensten gebruik maken. Een glasvezelverbinding is snel, betrouwbaar en betaalbaar.
    • Waarom niet een draadloos netwerk via 4G of 5G? G3 en G4 netwerken kennen we vooral van mobiel internetgebruik buitenshuis. Een ontwikkeling om onderweg snel een routekaart op je mobieltje of tablet te laden en natuurlijk ook voor allerlei ander internet gebruik buitenshuis. Bovendien worden deze netwerken elk jaar sneller. Nu is G4 beschikbaar, maar G5 is al aangekondigd voor over een paar jaar. In sommige kleine dorpen in Groningen biedt KPN een ontvanger en router, met bijbehorend abonnement aan, om dit netwerk ook binnenshuis te gebruiken als alternatief voor een snel bedraad netwerk. Is dit een draadloos netwerk een volwaardig alternatief voor glasvezel binnenshuis? Nee, beslist niet dus !
    • Ik heb al internet, waarom zou ik meedoen? Door allerlei nieuwe toepassingen neemt elk jaar de benodigde behoefte aan capaciteit met 40% toe. Zie elders op deze site voor een overzicht van deze toepassingen. Ook al gebruikt u zelf op dit moment (of later) deze toepassingen niet, dan zult u er toch last van krijgen omdat andere abonnees op dezelfde kabel wel een groter deel van de netwerk-capaciteit gaan gebruiken. Kortom: het bestaande netwerk wordt elk jaar aanzienlijk drukker en daardoor langzamer.

    Veel informatie kunt u vinden bij Glasvezel Buitenaf of bij de dienstenaanbieders (dat zijn de Providers).